Το νέο ρωσικό επιβατικό αεροσκάφος ευρείας ατράκτου, «Frigate ecojet», έχει ήδη περάσει από 55 κύκλους δοκιμών στην αεροδυναμική σήραγγα του Κεντρικού Ινστιτούτου Αερο-Υδροδυναμικής, κοντά στη Μόσχα.
Το αεροσκάφος «Frigate ecojet» είναι ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα της νέας γενιάς επιβατικών αεροσκαφών ευρείας ατράκτου και έχει σχεδιαστεί για πτήσεις μικρών και μεσαίων αποστάσεων, με ακτίνα μέχρι και 4.500 χιλιόμετρα. Το κύριο χαρακτηριστικό του βρίσκεται στο σχεδιασμό της ατράκτου, η οποία δεν έχει το κλασσικό στρογγυλό σχήμα, αλλά τη μορφή έλλειψης. Σύμφωνα με τους σχεδιαστές, η γεωμετρική αυτή μορφή είναι η βέλτιστη για την χωρητικότητα περισσότερων επιβατών στις δεδομένες διαστάσεις του αεροπλάνου.
Να σημειωθεί ότι οι ελλειπτικές άτρακτοι αλλάζουν την αεροδυναμική του αεροσκάφους και, ως εκ τούτου, επηρεάζουν τις οικονομικές επιδόσεις του. Έτσι, σύμφωνα με τους σχεδιαστές του «ecojet», το κόστος ανά επιβατοχιλιόμετρο μπορεί να μειωθεί κατά 25-30%. Η βασική έκδοσή του με βάρος στην απογείωση 129 τόνους, υπολογίζεται ότι θα μεταφέρει 302 επιβάτες, με σταθερή ταχύτητα 0,8 Μ. Τα αεροδυναμικά χαρακτηριστικά του είναι πολύ ποιοτικά και η κατανάλωση καυσίμου είναι 15 g/επιβατοχιλιόμετρο. Σύμφωνα με την IATA Consulting, η δυνητική ζήτηση της αγοράς για την ιπτάμενη φρεγάτα εκτιμάται σε 650 αεροσκάφη μέχρι το 2030.
Τι δείχνουν οι δοκιμές.
Για να δημιουργηθεί η απαραίτητη ανυψωτική δύναμη, το φτερό σχεδιάστηκε με σχετικά μεγάλο πάχος. Όπως εξήγησαν οι δημιουργοί της «Frigate ecojet», στην ανάπτυξη του πρωτότυπου χρησιμοποίησαν το ολοκληρωμένο σχήμα IC-1, στο οποίο η πτέρυγα του αεροσκάφους είναι ενωμένη σα μια ενιαία μονάδα με την άτρακτο. Σχέδια αυτού του τύπου δεν κατασκευάστηκαν ποτέ μέχρι σήμερα. Θα πρέπει λοιπόν, να δοκιμαστούν πρώτα σε αεροδυναμικές σήραγγες, προκειμένου να επιβεβαιωθεί ή να διαψευσθεί η καινοτόμος αυτή ιδέα.
Οι δοκιμές έδειξαν ότι τα πειραματικά δεδομένα είναι σε αντιστοιχία με τα στοιχεία της μελέτης. Και είναι αυτά που θα χρησιμοποιηθούν για τον μελλοντικό σχεδιασμό. Τα επόμενα πειράματα αφορούν στα αεροδυναμικά χαρακτηριστικά του αεροσκάφους στη διάρκεια της απογείωσης, της προσγείωσης, και της προσέγγισης.
Αντικαταστάτης του Airbus.
Η ελλειπτική άτρακτος κάνει το αεροσκάφος πολύ μικρότερο και ελαφρύτερο σε σχέση με τους υπάρχοντες ανταγωνιστές του. Η «Frigate ecojet» θα είναι κατά 30% μικρότερη και κατά 80 τόνους ελαφρύτερη από το IL-86 ή το Airbus A-300. Επιπλέον, όλα αυτά μπορούν να βελτιωθούν με τη χρήση σύνθετων υλικών.
Το γαλλικό A-300 στην εποχή του ήταν ένα καινοτόμο επίτευγμα για την ευρωπαϊκή αεροπορική βιομηχανία, η οποία «χτύπησε» την αμερικάνικη «Boeing». Όσον αφορά στο ρωσικό IL-86, κατασκευάστηκαν μόλις 111 μονάδες, και σύμφωνα με τους ειδικούς, οι δυνατότητες αυτής της ιπτάμενης μηχανής παραμένουν σε μεγάλο βαθμό ανεκμετάλλευτες, λόγω της παύσης των εργασιών για τον εκσυγχρονισμό του αεροσκάφους. Μια ακόμη λεπτομέρεια είναι ότι και το IL-86 και το A-300 δεν κατασκευάζονται πλέον μαζικά.
Το «Frigate ecojet» είναι ένα εξειδικευμένο αεροσκάφος στη σύγχρονη αγορά των αεροπορικών μεταφορών. Το project, εστιάζει στο κομμάτι των μεταφορών που καλύπτουν αποστάσεις μέχρι 3.000 – 4.000 χιλιόμετρα. Πρόκειται για την εμβέλεια που μπορούν να χρησιμοποιηθούν αποτελεσματικά τα αεροσκάφη ευρείας ατράκτου. Να σημειωθεί πως οι ρωσικές αεροπορικές εταιρείες σε αποστάσεις έως και 3.500 χιλιόμετρα, μεταφέρουν περίπου το 80% των επιβατών τους.
Κρίνοντας από τα σχόλια των αναλυτών, δεν υπάρχει αμφιβολία για την τεχνική σκοπιμότητα του έργου. Στην περίπτωση επιτυχίας του αεροσκάφους, η ρωσική αεροπορική βιομηχανία θα αποκτήσει κυρίαρχη θέση στην κατασκευαστική αγορά των πολιτικών αεροσκαφών. Θέση που ήδη κατέχει στην αγορά των στρατιωτικών αεροσκαφών.
Πηγή: RBTH
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου